London 22-27 oktober 2009

Torsdag 22 oktober:
Fram mot kvällen kom mamma, pappa och Victor och hämtade mig och vi åkte till Skavsta. Flög typ tio i tio eller något mot Stansted som ligger några mil utanför London. Pappa var skiträdd för att flyga som vanligt, började prata om att det var slumpmässigt om man kraschade eller inte. Eftersom jag bor med en kille som älskar fysik påminde jag min pappa om att fysikens lagar INTE är slumpmässiga. Han blev lite lugnare tror jag. När vi landat på engelsk mark så tog vi en taxi (körde på fel sida av vägen, superläskigt!) till vårt hotell. Vi kom fram sent, och jag och mamma fnissade övertrött en massa på vårt hotellrum innan vi somnade.

Fredag 23 oktober:
Vaknade runt nio och upptäckte att solen strålade utanför fönstret, och att det var riktigt varmt ute. Inte alls regnigt och dimmigt som man väntade sig att London skulle vara. Efter frukost så gav vi oss iväg ut för att utforska staden. Vi bodde jättenära Paddington station så vi tog undergrounden därifrån till Westminister, där vi kikade på Big Ben, London Eye, Themsen, Houses of Parliament och Westminister Abbey. Det var så varmt att man kunde ta av sig jackan och gå runt i kofta! Utsikten från Westminister Bridge ut över Houses of Parliament och Themsen var otrolig, och det började gå upp för mig att jag faktiskt var i London. London baby! London! Sedan knallade vi vidare längs kanten av St. James Park mot Buckingham Palace, vilket var väldigt ståtligt och pampigt; totally maktbygge liksom, för att visa hur mycket Britannia rules them all. Flaggan var uppe så drottningen var hemma också. Sedan köpte vi mackor som vi åt till lunch i Green Park, som var väldigt mysigt och lagom höstig. Vädret fortsatte att vara varmt och awesome. Efter lunchen åkte vi tll Leicester Square och köpte halvaprisetbiljetter till We will rock you, för att sedan gå upp på Charing Cross Road. Jag köpte lite Shakespeare på ett antikvariat och sedan drack vi lite öl på en pub. När ölen var färdigdrucken gick vi till Trafalagar Square, vilket var sjukt stort, och sedan till Piccadilly Circus, som var mindre än vad jag trott. Jag hade förväntat mig lite mer... typ Times Square. Alltså att det hade varit mer billboards och grejer. Men det var nice ändå. Och sen åkte vi tillbaka till området där vårt hotell låg, åt italienskt, för att sedan gå och lägga oss.

Lördag 24 oktober:
Pappa hade fotboll inplanerat under hela lördagen, så jag, mamma och Victor gav oss ut för att turista lite ensamma. Första stoppet var King's Cross Station... Efter lite letande hittade vi Platform nine and three quarters, vilket gjorde mig mycket, mycket glad. Det var en otroligt kool känsla att vara där, det kändes mer än vad jag trodde att det skulle göra; det är ju liksom inte den riktiga spärren, men det var ändå väldigt speciellt. Efter att ha varit där ett tag så åkte vi till det enorma Waterstone's vid Piccadilly och där åt vi också i caféet på planet längst ned. Det var väldigt mysigt på Waterstone's, jag älskade att man faktiskt fick sätta sig och läsa böckerna där om man ville. Jag köpte i alla fall Batman: A long Halloween, Persuasion (av Janes Austen), BBC-versionen av Pride and Prejudice på dvd och en Harry Potter-pop up-bok till Sampo. När vi var klara med Waterstone's åkte vi hem till hotellet för att lämna påsar och Victor (som inte ville följa med ut och shoppa). Sedan åkte jag och mamma till Oxford Street för att göra Primark. Herregud jag älskar Primark. Skitsamma att kvaliteten inte är den bästa, men kläderna är billiga och snygga och det är kaos och roligt där. Man kan fynda och jag älskar att fynda! Jag köpte: 4 koftor, 2 par skor, 2 väskor, 2 trosor, 3 t-shirts, 5 par strumpor, ett diadem, två hårspännen för 60 pund! Det är ingenting! Så jävla billigt. Men sedan gick jag in på Accessorize och köpte ett par öronmuffar, ett halsband och ett armband för 30 pund, så min ekonomiska ådra varade inte så länge. Men jäklar var nice Primark var! Sedan åkte vi hem och köpte med oss Burger King (chilicheese är inte lika starka i London!) till hotellet för att vi har så trötta.

Söndag 25 oktober:
Jag och mamma sov ganska länge. Sedan åkte vi ut mot Whitechapel och gick på den stora marknaden på Brick Lane. Det var mysigt, men väldigt mycket folk. Jag och mamma älskar marknader och loppisar, så vi var i vårt rätta element i alla fall. Vi gick till den jättestora Beyond Retro-butiken och där köpte jag supersnygga blå skinnstövlar. Verkligen jätteblåa! I ett litet stånd köpte jag också ett par solisar och ett par nördbågar utan styrka. Sen åt vi Subway och vilade lite på hotellet, innan vi åkte till Westminister för att åka London Eye. Det var faktiskt väldigt vackert, att se London uppifrån så där på kvällen. Det var ljus överallt och utsikten var fantastisk. Pappa stannade dock på marken... höjdrädd som han är, den stackaren. Men det bästa var det som hände när vi kom ner på marken igen. Jag satte mig på en stenpelare för att vila mina stackars fötter lite. Jag tittade på en glasvägg som var alldeles framför mig, och tyckte jag kände igen en av människorna på den... IT WAS SNAPE! Det var en jättestor Half-Blood Prince-reklam. Jag gick in i butiken och upptäckte att de sålde trollstavar från The Noble Collection. Så jag köpte en jättefin! Sen var jag lycklig resten av kvällen. Efter en god måltid med fantastisk efterätt (chocolate sundae) gick vi hem och sov.

Måndag 26 oktober:
Vi checkade ut från hotellet vid elva och slängde sedan in våra grejer i luggage room. Sen hoppade vi på tuben och åkte till Baker Street. Där gick vi på Madame Tussaud's, vilket var mycket ballare än jag trodde att det skulle vara. Alla dockorna var så sjukt verkliga att det nästan var lite läskigt. Men ballt. Efter Tussaud's så åkte vi och kollade lite snabbt på Tower of London och Tower Bridge, för att sedan åka till Notting Hill där vi åt. Seriöst fantastiskt jättegod mat. Matporr till och med. Så gott att jag dog lite! När vi ätit åkte vill till Tottenham Court Road, för där ligger Dominiom, där WE WILL ROCK YOU går. Fyfan vad bra den!!!! Den bästa musikalen jag någonsin sett. Alla låtar är ju såklart asbra i och med att det är Queen, men handlingen var också skitbra och den var rolig och spännande och så jävla bra. Måste se den igen!!! Loved it! Sen hoppade vi in i en taxi, hämtade våra grejer och och tog en till taxi mot flygplatsen.

Tisdag 27 oktober:
Vi sov på ett hotell alldeles intill flygplatsen i några timmar, innan vi skulle checka in vid 04.30. Fan vad trött jag var. Jag var typ döende för att jag var så trött. Sen flög vi hem, och jag fick träffa Sampo igen, som jag saknat ihjäl mig efter under hela resan.
Disclaimer: Allt innehåll på bloggen tillhör mig om annat inte anges. Creda & länka om något citeras eller bilder lånas.