Recension: Det är något som inte stämmer

Det finns böcker som en känner "den MÅSTE jag läsa" om så snart en får reda på dess existens. Martina Haags senaste bok "Det är något som inte stämmer" var en sådan. Jag måste erkänna att anledningen bakom är den skilsmässa som ägt rum mellan föredetta makarna Haag - jag brukade ju tycka om dem så mycket i På spåret och efter att ha läst bloggar berätta om att boken basically handlar om det hela, fast med andra namn, så blev jag givetvis nyfiken.

Bokens huvudperson är Petra, en författare till "roliga böcker om relationer" som lever med sin make Anders och deras två barn. De är en helt vanlig (nåja) familj som har ett lantställe på Ingarö och handlar på Blomma Blocks, men så en dag börjar Petra märka att DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER. En ljusstake bredvid sängen på lantstället. Sex som inte blir av. Sena jobbkvällar. Och så en dag berättar Anders att han vill skiljas och Petra snokar reda på att han har haft en affär med sin programledarkollega Klara Boman. Petras liv faller samman, och hon tar sin tillflykt till en avlägsen fjällstuga där hon ska skriva sin nästa bok.

Det är inte svårt att första att Petra, Anders och Klara Boman egentligen heter något annat. Om det hela har gått till som Martina Haag beskriver i sin bok så känner en ju att Erik Haag är en jävla tönt. Så, nu har jag det sagt. Det som fick mig att börja läsa boken var alltså händelserna kring boken, men vad som fick mig att fortsätta läsa var drivet, språket och berättandet. Många har sagt att det här Martina Haags bästa bok, och det är lätt att förstå varför. Den är välskriven och hon växlar mellan att hålla sitt språk återhållsamt och utsvävande, beroende på vad handligen kräver. Jag gillar verkligen glimtarna av humor (även om den är mörk), den brutna kronologin och miljöerna kring fjällstugan som ofta skickligt återspeglar både handling och sinnesstämning hos Petra.

Det finns inslag, eller i alla fall antydningar, av något övernaturligt vid vissa punkter i boken, men jag tolkar de snarare som berättartekniska grepp och ett sätt att visa på Petras mentala tillstånd. Jag har sett att många har svårt för just de inslagen, vilket jag kan hålla med om, inte för att de är övernaturliga men för att det fanns bättre ställen som den handlingen kunde ha gått - det kändes som att det fanns lite förlorade möjligheter där. Det är också det enda negativa jag har att säga om "Det är något som inte stämmer".

Allt som allt är det en välskriven bok som ger en vidrigt verklig inblick i att vara lämnad och lurad av någon en litade på och trodde att en skulle bli gammal med. En känner verkligen känslan av orättvishet, att någon kan få bedra och lura någon, bryta upp en familj, och sedan bara gå iväg och må bra medan en partner ligger kvar och blöder. "Man har alltid ett val", skriver Martina Haag. Och det kanske är sant?
Amanda

Är så pepp på att läsa hennes bok. Har bara hört bra saker om den :)

Svar: Ja, se till att läsa den!
Hanna Marie Fiddeli

Ell

Jag har bara läst en bok av Martina Haag, Heja heja!, men den är en av mina favoriter så jag borde kanske läsa något mer skönlitterärt av henne också ...

Svar: Ja! Den här är ju väldigt annorlunda från hennes tidigare böcker pga deppigare, men bra ändå!
Hanna Marie Fiddeli

Hej! Fett kul att du vill kommentera på det här inlägget, men innan du postar får du gärna tänka på att jag har noll tålamod med sexism, rasism, transfobi, fetthat och liknande skit. Sånt kommer att försvinna snabbare än du hinner säga "yttrandefrihet". Det här är frizon från vikthets och diettjafs. Vänligen respekera det. Tack för att du läser min blogg!